Hvordan fungerer inbound marketing?

I enkle trekk handler inbound marketing om å gi kundene dine det de vil ha, ved å rette seg mot de som allerede er interessert i dine produkter eller tjenester!

I tradisjonell markedsføring går man ofte bredt ut, i håp om å treffe i hvert fall noen som har interesse for budskapet ditt. Takket være alle verktøyene vi har tilgjengelig, kan man jobbe langt mer målrettet i den digitale sfæren. Man kan rette markedsføringen mot de som allerede er på jakt etter dine tjenester eller produkter.

Den leadsgenererende trakten

I stedet for å forstyrre potensielle kunder med kommunikasjon de ikke ønsker, tilbyr du heller kunden din verdi ved å dele interessant og relevant innhold med dem. 

Les også: Hva er digital markedsføring? 

Ved å utarbeide innhold du vet kundene dine er interessert i, vil du tiltrekke deg kunder som allerede er interessert deg, noe som skaper et meget godt utgangspunkt for å bygge kundelojalitet.

De fire stegene i den leadsgenerende trakten

Før igangsettelse er det å anbefale at det utarbeides en digital strategi. Denne gir blan t annet innsikt i målgruppene dine, hva de er interessert i, hva som motiverer dem, hva som engasjerer dem og så videre. 

1. Tiltrekke

Gjennom godt og tilpasset innhold tiltrekkes kundene dine til nettsiden eller en definert kampanjeside. De som aktivt viser interessen for innholdet, produktet og tjenestene dine, er de som sannsynligvis blir konvertert til leads. Her gjelder det blant annet å forme innholdet etter hvilke søkeord kundene dine benytter, slik at det er du som dukker opp når kundene leter etter informasjon.

Les også: Innholdsmarkedsføring er livet før kjøpet 

2. Tilpasse

Etter å ha tiltrukket deg besøkende til nettsiden din, er neste trinn å konvertere dem til potensielle kunder. Skal du klare det må du by kundene dine på noe de er interessert i og opptatt av. Det kan være et produkt eller en tjeneste, men det kan også være tips og råd, læringsmuligheter, underholdning eller liknende.

I denne fasen må du bearbeide innholdet på nettsiden din. Er dette innholdet verdifullt for kunden din? Tilbyr nettsiden innhold som kundene dine er såpass interessert i, at de ønsker å ta kontakt med deg og følge deg videre?

Noen av verktøyene vi her benytter er:

  • Tydelige aksjonsmuligheter (Call-to-actions) for å komme i kontakt med deg.
  • Tilpassede landingssider som for eksempel inviterer besøkende inn til webinar seminar eller lknende.
  • Tilbud om kunnskapshevende innhold som f.eks. e-læring 

3. Prioritere

Etter konvertering er noen av kundene klare til å kjøpe, mens andre ikke er helt overbevist ennå. Derfor er det nødvendig å pleie dem videre med mer godt og tilpasset innhold. Denne pleien bidrar også til å bedre optimalisere innholdet ved at du får analyser om kundens oppførsel, bevegelse, interesse. Dette samles og bearbeides typisk i et CRM-system som Profiler .

Analysene gir deg bedre svar på hva kundene dine faktisk har av interesser og behov, såvel som hvilket steg i kjøpsprosessen de er. 

Denne prosessen gjør også at det er mulig for markedsavdelingen å dele informasjon til salgsavdelingen, for eksempel om en kontakt burde følges opp videre 1:1.

Verktøy som vi bruker her er:

  • Automasjoner: Automatisk utsendelse av informasjon basert på interesser, behov, ønsker osv.
  • BOFU- kampanjer (kampanjer for de som er klare til å kjøpe)
  • E-post-markedsføring
  • Salgsteam som gjør 1:1-oppfølging 

Les også: Gratis digitalt kurs i merkevarebygging 

4. Selge

Denne prosessen slutter ikke ved salget. Når interesserte konverteres til kunder, er det viktig å holde kundens tilfredshet oppe og overvåke dem. Dette vil ikke bare øke deres levetid gjennom gjentatte kjøp, men gjøre dem til ambassadører av merkevaren din. Din defineres nemlig av det kundene dine assosierer med deg og dine produkter/tjenester. Les mer om merkevarbygging her 

I denne fasen er det viktig å:

  • Måle kundetilfredshet
  • Analysere kundens bevegelser (CRO- måling)
  • Følge opp kundene i SoMe
  • Ta i bruk kryss – og mersalgskampanjer 
  • Personalisere innholdet

Vi ønsker at våre kunder skal investere i produkter og tjenester som vi vet gir dem avkastning. Derfor er analyser helt avgjørende for oss. Alle kampanjer og aktiviteter følges opp med gode analyser og rapporterering på viktige nøkkeltall, såkalte key performance indicators, eller KPI-er.