Innholdsmarkedsføring er livet før kjøpet

Er din merkevare et lavinteresseprodukt med lav kjøpsfrekvens? Innholdsmarkedsføring hjelper deg med å øke både kjennskap og kunnskap om produktene dine!

Dame ser på telefon og smiler

Innholdsmarkedsføring kommuniserer med målgruppen din uten å selge direkte. Du tilbyr kundene noe av verdi og relevans, slik at de husker akkurat ditt merke den dagen behovet for varen eller tjenesten oppstår.

En av de store styrkene med innholdsmarkedsføring er at du kan knytte et forhold mellom kunde og produkt allerede før de har opplevd et konkret behov.

Bygg merkevaren i dybden

Denne effekten omtales ofte som kjennskapsdybde. Kjennskapsdybde betyr at produktet bevisst plasseres i ulike kategorier, fordi man ønsker å utvide målgruppen til å romme flere enn de som skal kjøpe akkurat nå. Man ønsker bygge merkevaren også blant de som egentlig ikke er særlig interessert her og nå.

Slik jobber vi med innholdsmarkedsføring

Vi fikk en oppgave fra den anerkjente elektroprodusent ELKO:

- Hvordan markedsføre el-materiell til kunder som ikke kjenner til mulighetene produktene gir, og derfor ikke søker informasjon om produktene?

Budsjettene var meget små og ga ikke rom for omfattende markedsføring.

Få har kjennskap om elektromateriell

Kun 50% av oss vet at el-materiell kan være en viktig del av interiøret, fordi det leveres i mange ulike materialer og farger. En av oppgavene ble å øke interessen ved å finne nærliggende målgrupper. Vi oppdaget at gruppen som er interessert i interiør er langt større enn den som er interessert i elektrisk materiell:

merkevarebygging

Bygg kjennskap i riktige kanaler

Det er enkelt å se at målgruppen som er interessert i interiør også kan være interessert i informasjon om el-materiell som kan tilpasses din egen stil.

Strategien ble derfor å tilby informasjon målgruppen har interesse av nå, som de kan bruke til egen kunnskapsheving. Selve kjøpet kommer senere.

Merkets troverdighet

Siden mottakeren har større tiltro til interiørtips fra for eksempel Bonytt enn fra noen som selger el-materiell, må interiørtipsene være relevante.

Størrelsen på målgruppen

Som figuren viser øker størrelsen på målgruppen jo lenger ut i sirkelen kommunikasjonen rettes. Når kommunikasjonen blir mer generell, vil den kunne treffe en større målgruppe.

Slik bygde vi innholdsbasen til ELKO

Vi så også et behov for søkemotoroptimalisert innhold, og valgte derfor å rette fokuset mot kunder med interiørinteresse. Det resulterte i:

Vi har også gjort tilsvarende jobber for Interflora. Vil du også ha hjelp til å utvikle innholdet på siden din? Ta kontakt i dag.