Merkevarebygging

Alle omgir vi oss med merkevarer. Noen av dem digger vi, mens andre tar vi avstand fra. Sjelden stiller vi oss totalt likegyldige til kjente merkevarer, så spørsmålet er: Hvordan skaper man et stort og positivt engasjement rundt et produkt eller en tjeneste?

Denne teksten er del 1 av en artikkelserie:

Teksten fortsetter under banneret

Prøv vårt gratis nettkurs

Merkevarebygging i krevende tider

Merkevarepyramiden

Fyrtårnene i et hav av informasjon

Hver dag mottar vi en flom av informasjon, og merkevarene hjelper oss med å kategorisere og redusere denne flommen. På handlelappen din står det smør og kaffe, mens du i butikken alltid kjøper Tine smør og Evergood kaffe. Dette er en form for rasjonalisering. Du har alltid kjøpt Tine smør og Evergood kaffe, og du har verken ønske eller tid til å vurdere å bytte ut disse merkene. De har innfridd dine forventninger hver gang, så hvorfor skal du bytte?

Les også: Ludens' Kommunikasjonsplattform  

Hva er en merkevare?

En merkevare kan identifiseres

En merkevare er distinkt fra konkurrentene

Disse to punktene tar opp i seg kjernefunksjonene en merkevare skal oppfylle, nemlig identifikasjon og differensiering.

Les også: Digital strategi 

Det å bygge en merkevare handler blant annet om å skille merket fra tilsvarende konkurrerende merker. Det handler om å gi merkevaren en verdi slik at kundene får en følelse av at de har kjøpt mer enn bare produktet. 

Fortsett til Del 2 - Merkevarestrategi | Prøv vårt gratis nettkurs: Merkevarebygging i krevende tider