Merkevarestrategi

Merkevarebygging som planleggingsprosess er en kombinasjon mellom tydelig posisjonering av merket og bruk av virkemidler.

Dette er del 2 i en artikkelserie

Teksten fortsetter under banneret

Prøv vårt gratis nettkurs

Merkevarebygging i krevende tider

Svært få av våre kunder har et produkt eller en tjeneste som er noe helt nytt. De aller fleste av våre kunder har i oppgave å lede eksisterende merkevarebyggingsprosesser, det vil si å bygge eller vedlikeholde et merke med tydelig identifisering og differensiering. 

Les også: Ludens' kommunikasjonsplattform  

Ønsket vs faktisk etterlatt inntrykk?

Vi hos Ludens er først og fremst opptatt av hvordan våre kunder skal bygge en sterk merkevare ved hjelp av kommunikasjon, og spesielt opptatt er vi av å beskrive ønsket etterlatte inntrykk. Det vil si inntrykket målgruppene skal sitte igjen med når de har blitt eksponert for kommunikasjonen.

Les også: Idé- og konseptutvikling 

Faktisk etterlatte inntrykk er det inntrykket som målgruppene faktisk får når de tar imot kommunikasjonen. Det er på bakgrunn av dette inntrykket målgruppen bygger opp kunnskap om merket. Om målgruppens faktiske inntrykk ikke stemmer overens med målet med kommunikasjon, oppstår det et avvik som kan skade merket.

Modell av etterlatt inntrykk

Merkets personlighet må samsvare med målgruppens personlighet.

En merkevare er en følelse!

Det handler om å skape fordelaktige og positive forventninger til merkevaren hos målgruppen.

Les også: I Ludens utvikler vi egen programvare 

Det er merkets personlighet som er grunnlaget for å skape en følelse hos målgruppen. Merkets personlighet skal sammenfalle med målgruppens personlighet. Målgruppen blir interessert hvis de finner personlighetstrekk hos et merke som samsvarer med deres egen. Om merket leverer etter målgruppens forventninger blir de ofte også lojale, og dermed lønnsomme for deg. Et merkes personlighet må ikke nødvendigvis samsvare 100 % med målgruppens, men det skal være et mål for merket å oppføre seg slik målgruppen ønsker å oppføre seg. 

De skal kunne se opp til merket!

Gå videre til del 3 - Posisjonering – om å finne sin plass | Prøv vårt gratis nettkurs: Merkevarebygging i krevende tider