Posisjonering – om å finne sin plass

Identifisering og differensiering handler enkelt sagt om å bygge kjennskap til og kunnskap om merket.

Denne teksten er del 3 i en artikkelserie:

Det gjelder å tiltrekke seg en bestemt målgruppe, og fjerne seg fra konkurrentene. Til hjelp i denne kartleggingsprosessen, benytter vi hos Ludens' posisjoneringskart.

Teksten fortsetter under banneret

Prøv vårt gratis nettkurs

Merkevarebygging i krevende tider

Posisjoneringskartet fra Ludens

Les også: Ludens' kommunikasjonsplattform  

Summen av assosiasjoner

Posisjonering kan beskrives som summen av assosiasjoner om merket. Det kan enkelt oppsummeres slik:

Hva eller hvorfor?

Hvilket løfte skal merket gi, og hvilken nytte har produktet/tjenesten for kunden?

For hvem?

Hvem er den typiske brukeren?

Når?

Når skal merket være det typiske førstevalget?

Mot hvem?

Hvem er konkurrentene, hvilke andre merker gir kunden en nytte som overlapper vårt merke?