Besøk ditt eget nettsted ofte, eller be noen eksterne om å teste den

Ettersom Google-søkemotoren har den dominerende markedspossisjonen den har, betyr disse endringene at nettsider som var optimalisert for Google for 2 år, og som ikke har gjennomgått løpende oppdateringer, nå kan være utdaterte. Så fort går utviklingen på nettet. Hos Apriil Digital Oslo benytter vi ulike verktøy som gjør oss i stand til å analyser nettsider i lys av en rekke forhold, deriblant godt søkemotoroptimalisert siden er.

Les også: Velg en nettsideløsning utviklet for fremtiden 

Når vi gjennomfører disse analysene på nettsider som ikke har løpende vært oppdatert de to siste årene, viser analysene at sidene rangeres dårlig på synlighet i søkemotorene. Det er særlig fire punkter som skiller seg ut. Sagt på en annen måte er dette fire punkter du kan starte med å se på, hvis du lurer på om nettstedet ditt trenger en oppdatering.

Teskten fortsetter under banneret.

Lyst på en nettside som alltid er oppdatert?

Vår nettsideløsning Rubics er fleksibel, lynrask og tilpasset alle flater.

1. Sjekk strukturen på nettsiden

Hvor enkelt og intuitivt er det å finne fram på nettsiden din? Det kan være en idé å gi noen som ikke er kjent med nettsiden din en oppgave å løses. Oppgaven kan for eksempel være å finne frem til spesifikk informasjon på nettstedet, uten å gi noen hint om hvor denne informasjonen ligger. Vi blir ofte «blinde» på eget innhold, da vi kjenner dette godt. Hvor lang tid, og hvilke utfprdringer møtte prøvekaninen din?

Les ogås: 5 tips når besøkene på nettsiden faller 

2. Undersøk hvor enkelt det er å ta kontakt

De som besøker deg har ofte ulike ønsker. noen vil helst ringe deg på telefonen, noen vil bruke kontaktskjema og noen vil sende epost. Sjekk hvor godt tilgjengelig du er.

3. Se om du har brutte linker og 404-sider

Er det brutte linker, det vi si linker som ikke leder noen steder? Når siden har eksistert en stund er det ekstra viktig å sjekke linkene.  

Les også: En analyse av nettsiden din gir verdifull innsikt 

4. Finn ut hvor godt optimalisert nettsiden er

Her kan du ta en raskt sjekk med verktøyet Google PageSpeeds Insights. Verktøyet vil vise hvor godt nettsidene dine er optimalisert både med tanke på desktop og mobil. Testen gir en grønn- gul- rød indikator som gjør at du raskt får et overblikk. 

Er du i grønn sone? Supert, da det meste OK. Er du i gul eller rød sone, anbefaler vi at du tar kotakt med oss. Bruk skjemaet under:

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.