5 tips når besøkene på nettsiden faller

Nettsider er ferskvare, og mange opplever fallende besøkstall. Finn ut om din nettside trenger en makeover.

Hvis du opplever fallende besøk på nettsiden er det viktig å ta grep tidlig

Det blir viktigere og viktigere å oppdatere egne nettsider med jevne mellomrom. Søkemotorene legger stadig mer vekt på utskiftning av innhold, samt faktorer som lastetid, mobilvennlighet og god struktur.

Les også: En analyse av nettsiden din gir verdifull innsikt 

Vi har laget en sjekkliste for mulige syndere. Hvis du må krysse av for så mye som ett av punktene nedenfor, så er det på tide å fornye nettsiden.

1. Laster nettsiden sakte?

Trege nettsider er det ingen som har tid til. Omtrent halvparten av oss synes to sekunder er maks, og deretter forsvinner kundene dine for hvert ekstra sekund som går. På mobil er frafallet større, og tålmodigheten enda kortere.

2. Er nettsiden optimalisert for mobil?

De aller fleste nettsider får flest besøk fra mobil. Dette har Google tatt på alvor ved å belønne sider som er optimalisert for mobile enheter. De har samtidig valgt å straffe de som ikke er det.

Teksten fortsetter under banneret.

Lyst på en nettside som alltid er oppdatert?

Vår nettsideløsning Rubics er fleksibel, lynrask og tilpasset alle flater.

3. Hvor klare mål har du for nettsiden?

Uten tydelige mål er det umulig å vite hvor du skal. Dette gjelder på tur i skogen og detgjelder ogsp nettsiden din. Du må vite hvem du skal nå, og hva disse menneskene er på jakt etter.. Dette er avgjørende for å kunne skape en optimal brukerreise.

4. Hvor enkel er siden din i bruk?

Dette kan du teste ved å klikke deg gjennom nettsiden, mendu får et klarere svar hvis noen andre gjøre det. Be en som ikke har brukt siden før om å finne frem definert informasjon, og observer hvordan vedkommende navigerer nettsiden din.

Les også: Velg en nettsideløsning utviklet for fremtiden 

5. Når ble nettsiden oppdatert sist?

I motsetning til hva mange tror er det ikke slik at nettsider bør oppdateres hvert andre eller tredje år, men heller løpende i takt med ytre endringer. Det er nemlig mye som endrer seg mens nettsiden din står stille, som kundens behov og trender for webdesign. Ikke stå stille. Vær relevant.

Er du fortsatt usikker på om nettsiden din trenger en oppdatering?

Det er ikke alltid like enkelt å vite hva man skal svare på disse spørsmålene, men vi har et egenutviklet verktøy som kan analysere nettsiden din og finne svarene. Vår analyse gir deg en oversikt over forbedringsområder og konkrete forslag til endringer. Alternativ kan du starte med en mindre analyse, som vi tilbyr helt gratis! 

Har du spørsmål? Send dem gjerne inn til oss. Benytt skjemaet nedenfor.