arbeid i lokale

Innsikt om dine digitale konkurrenter kan hjelpe deg å identifisere hvilke områder din bedrift bør legge fokus og mediespend på for å kapre synlighet. Slik innsikt kan innhentes ved hjelp av ulike digitale verktøy, som vi bruker hver eneste dag.

Her har du tre enkle råd som vil hjelpe deg å innhente verdifull innsikt om dine digitale konkurrenter.

Klikk her for å se hva som inngår i vår digitale markedsanalyse 

1. Finn riktig verktøy og søkeord

Finn riktig analyseverktøy for å skaffe deg en generell oversikt over hvem som er dine digitale konkurrenter, organisk og betalt. Verktøyene vil trekke frem de konkurrentene med flest felles produkter og søkeord.

Les også: Økt innsikt med trendanalyser

2. Sammenlign med konkurrentene

Plukk deretter ut en eller flere av de større konkurrentene, og se hvordan du rangerer organisk i forhold til de utvalgte. Dette vil gi deg en indikasjon på hva du bør gjøre for å øke synlighet digitalt.

Les også: Hva er CRO - konverteringsoptimalisering? 

Hvis du for eksempel er en tilbyder av guidede turer til Jotunheimen og rangerer lavt i organisk søk, kan det bety at du har noen tekniske eller innholdsmessige utfordringer på nettsiden din. Dette åpner for videre analyser.

jobb med nettsider

3. Hvor mye koster det å bli synlig?

Verktøyene kan også anslå hvor mye det koster å dominere hvert enkelte søkeord ved betalt annonsering.

Dette vil kunne hjelpe deg med å avgjøre hvilke tilbudsområder du skal fokusere på og motsatt. I tillegg kan du gå inn på de ulike konkurrentene og estimere omtrent hvor mye de bruker i mediebudsjett for betalt annonsering i Google.

Det behøver altså ikke å være så vanskelig. Ved hjelp av disse tre enkle rådene kan du skaffe deg en oversikt over din bedrifts digitale konkurransesituasjon.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer informasjon om hvilken innsikt som kan hjelpe deg å kapre nye kunder digitalt.

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.