Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, handler om å oppnå best mulig rangering på søkemotorene. Over 70 prosent av de som søker på Google, blar seg aldri forbi første resultatside. Det vil si at dersom du ikke er synlig på førstesiden, så er det lav sannsynlighet for at du får relevante klikk inn til nettsiden din.

Les også: Google endrer mening flere ganger om dagen 

Hvordan få resultater gjennom SEO?

For å sikre synligheten, er det avgjørende å ta en grundig analyse. På denne måten vil man kunne avdekke hvilket forbedringspotensial du har, og hvilke faktorer man bør gripe tak i. Man må ha god kjennskap til målgruppen din og hvordan deres søkevaner er på Google. 

Denne atferden vil variere basert på hvor de er i kjøpsprosessen. Hvordan skal man dra inn informasjonssøkerne? Hvordan skal må trekke inn de som er kjøpsklare der og da? Dette er spørsmål man vil få svar på gjennom en grundig analyse.

Les også: Dette får du i Apriil Digital Oslo's digitale markedsanalyse  

Ved å jobbe strukturert og systematisk med SEO vil du oppleve økt trafikk til nettsiden, og igjen flere salg eller konverteringer generelt. Hvor lang tid det tar før du ser effekten av et strategisk SEO-arbeid vil variere basert på den digitale konkurransesituasjonen i din bransje.

For å bli synlig på Google må nettsiden din:

Oppfylle de tekniske spesifikasjoner i Googles retningslinjer.

Ha god hastighet på mobil og datamaskin

Ha brukervennlig struktur

Ha godt innhold som kundene dine faktisk vil lese

God struktur for eksterne og interne lenker

Les også: Vi hjelper deg med sosiale medier 

Etter at man har bygget opp en god grunnmur i struktur og tekniske faktorer, er den viktigste faktoren innholdet. Det er viktig å tenke på hva brukeren lurer på eller ønsker å lese om, fremfor hva du som bedrift ønsker å si. Dette vil du avdekke gjennom en søkeordsanalyse.

Trendanalyse

I tillegg til søkeordsanalyse, tilbyr vi såkalte «Trendanalyser». Det vil si at vi ser på når brukeren søker etter spesifikke produktkategorier eller temaer. Dette er god innsikt å ha når man skal finne publiseringstidspunkt på nettsiden for innhold knyttet til et spesifikt produkt eller en tjeneste. Dette er også innsikt man kan ta ut i et årshjul for å bestemme kampanjer man ønsker å ha gjennom året.

Digital markedsanalyse

Det er ikke alltid man har oversikt over den digitale konkurransesituasjonen for bedriften. Vi hjelper deg å kartlegge konkurrentene dine og avdekke muligheter og vanskelighetsgrad for synlighet. En digital markedsanalyse hjelper deg å kartlegge det digitale landskapet og ta strategisk gode valg videre på veien mot synlighet.

Les også: Konverteringsoptimalisering (CRO) 

Vil du få resultater gjennom SEO?

Det er avgjørende med en grundig SEO-analyse for å sikre synligheten. Da ser du hva du bør jobbe med, enten det er tekniske optimaliseringer eller små endringer du kan gjøre med innholdet. Fyller du ut skjemaet i bunn, kan vi også gi deg en gratis SEO-sjekk.

Ta kontakt dersom du ønsker en uforpliktende samtale om SEO og hvordan du kan bli mer synlig på nett.

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.