Konverteringsoptimalisering, eller CRO, handler om å få flere av dine besøkende til å gjennomføre en ønsket handling. Med andre ord ønsker man at den besøkende fører til en konvertering, enten det er et salg, en henvendelse eller flere registreringer på nyhetsbrev. For å øke antall konverteringer kreves det strategisk jobbing.

Apriil Digital Oslo mener at konverteringsoptimalisering er en viktig del av en total digital strategi. Det er selvfølgelig viktig å drive god trafikk til din nettside via ulike kanaler, men om denne trafikken ikke genererer det du ønsker er det viktig avdekke årsaken. Det er her konverteringsoptimalisering kommer inn i bildet.

Analyse av nettsiden

Før man gjør noen endringer på nettsiden, er det viktig å analysere hvilke potensielle frustrasjonspunkter brukeren opplever. Dette er årsaker til at brukeren ikke gjør det man ønsker. 

Her gjelder det å koble på ulike verktøy som kan gi deg ikke kun ren data, men også god innsikt i hvordan atferden til brukeren er på nettsiden. Noen ganger kan det være små grep som skal til for at nettsiden skal levere bedre, men det må være analyser og hypoteser som ligger til grunn før man går videre i prosessen.

En annen viktig analyse du gjennomfører er kundereisen. Det kan være opptil flere kundereiser på samme nettside. Når man har tydeliggjort kundereisene til de ulike målgruppene, er det viktig å avdekke om de følger den reisen man har satt opp på nettsiden. Hvis de ikke gjør det må man avdekke hva som er årsaken. Det er først da man kan starte med A/B-tester på nettsiden.

Les også: Dette er med i Apriil Digital Oslo' s fulle digitale markedsanalyse  

A/B-testing av nettsiden

En A/B-test handler om at man eksponerer brukerne på nettsiden for to versjoner av, for eksempel et skjema, for å avgjøre hvilken versjon som genererer flest innsendelser. Har du en nettbutikk kan det være at man ønsker å A/B-teste noe i utsjekksprosessen for å se om man får flere salg. 

En A/B-test skal alltid utføres basert på en god analyse og tilhørende hypotese. Etter testen er gjennomført får vi svaret på om denne den eventuelle endringen vil føre til en signifikant økning i konverteringer ved implementering. På denne måten kan man teste og få svar før man bruker masse penger på å endre nettsiden.

Modell som illustrerer a/b-testing

A/B-testing er et nyttig verktøy som kan spare deg for store utgifter.

Les også: Vi hjelper deg med søkemotoroptimalisering (SEO) 

Analyse av atferd

Gjennom verktøy vi i Apriil Digital Oslo benytter, kan vi få et unikt innblikk i atferden til brukerne på nettstedet. Dette får vi gjennom klikkanalyser som viser oss eksempelvis hvor de klikker og hvor mye de scroller på en spesifikk side. I tillegg til dette vil vi kunne se små klipp av hvordan man interagerer med nettsiden. Viktig å merke seg at dette verktøyet aldri viser hvem personene er, så dette er helt i tråd med GDPR-reglementet.

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.