Bannerannonsering

Nå ut til flere potensielle kunder med enkle og tydelige budskap i bannerform. Det som tidligere var en kanal mot massene har blitt veldig sofistikert.

Ludens kan hjelpe deg i alle ledd av prosessen med bannerannonsering. Vi kan rådgi deg i valg av plassering, som programmatisk, display-annonsering og remarketing. Vi kan også strategiske valg knyttet til annonseringer, selve oppsettet og analyse av aktiviteten i etterkant. Dessuten har vi kreative hoder internt, som hjelper til med uttak og produksjon.

Hvorfor benytte bannerannonsering?

Med bannerannonsering treffer du potensielle kunder via eksponering på nettsider som VG og Finn.no, altså nettsteder som har mange tusen besøkende hver eneste dag. Du kan også snevre inn hvilke av disse personene som eksponeres, basert på blant annet geografi og demografi.

Dette er en kanal som er fin å benytte til merkevarebygging. Det er en plattform hvor du kan eksponere merkevaren din, og informere om hva du tilbyr til potensielle kunder. på denne måten er du «top of mind» når det oppstår et behov hos kunden. At kunden tenker på nettopp deg er en stor fordel, enten du er en lokal elektriker eller har en stor og kjent merkevare.

jente ser på laptop og smiler

Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering er mindre komplisert enn det høres ut. Det betyr at du kjøper annonseplass i sanntid ved hjelp av Real-Time Bidding (RTB). Det er rett og slett en liten budrunde som avgjør hvilken annonsør som blir vist mot den valgte målgruppen. Kjøpsmodellen for denne typen annonsering fungerer slik at du betaler for antall visninger av annonsen. Man får en CPM-kostnad fra for eksempel Schibsted, hvilket er det du betaler per tusen visninger. 

Les også: Bli mer synlig med søkemotoroptimalisering (SEO) 

Programmatisk annonsering er en veldig kostnadseffektiv måte å vise deg frem på via ulike nettsider med høye besøkstall. Du kan også målrette mot de segmentene du ønsker med din tjeneste eller ditt produkt. Dersom du vil annonsere på eksempelvis finn.no, kan du spesifisere dette ytterligere. Bestem at du kun skal vises sammen med boligannonsene og kun for en aldersgruppe i et bestemt geografisk område, for eksempel. På denne måten kan du da benytte annonsekronene mer konsentrert, og treffe kun den målgruppen du ønsker. 

Google Display

Med Google Display Network kan du målrette dine annonser i en spesifikk kontekst, for eksempel de som liker friluftsliv. Du kan også målrette mot publikum som befinner seg et geografisk sted, som eksempelvis unge mødre som befinner seg i Oslo. 

Les også: Dette får du i Ludens' digitale markedsanalyse 

Nettverket til Google Display består av mer enn to millioner nettsider, videoer og apper hvor dine annonser kan bli synlige. Flere av disse sidene er Googles egne, slik som Gmail eller YouTube. Du har muligheten til å produsere og laste opp bannere på plattformen, men du kan også benytte responsive bannerannonser. Det vil si at bannerne delvis automatisk blir produsert basert på annonsetekstene dine. Det eneste du trenger å gjøre er å legge til bilder samt logo. 

Benytt remarketing 

Du kan benytte remarketing både på programmatisk og Google Display Network. På denne måten kan du eksponere potensielle kunder for tjenester eller produkter de har vist interesse for på din nettside tidligere. Du kan også tilpasse budskap mot de som for eksempel har startet utsjekksprosessen på nettbutikken din, men ikke har fullført bestillingen. 

Les også: Hva er CRO - konverteringsoptimalisering? 

Remarketing er et veldig godt verktøy i din digitale markedsføring, men det er viktig å benytte den strategisk og filtrere ut for eksempel de som har gjennomført et kjøp. Ved å bygge lister som ekskluderer de som har gjennomført handelen, slipper kunder å oppleve annonser knyttet til det de akkurat har kjøpt. Man vil ikke drive annonsering som påvirker merkevaren negativt, så det er viktig å ha god rådgivning underveis.