Hva skal til for å lykkes med inbound marketing?

På kort tid er automatisert markedsføring, eller såkalt inbound marketing, blitt noe veldig mange snakker om. Hva betyr det, egentlig?

Inbound marketing

Inbound handler om interaksjon med kundene dine, basert på deres digitale adferden. Det handler om å gi dine kunder den informasjonen de faktisk leter etter.

personas

Les også: Ludens hjelper deg med innholdsmarkedsføring 

Gevinsten med å bruke inbound marketing er lett å forstå. Du setter kundenes behov i førersetet, i stedet for å presse på dem innhold de ikke er interessert i. Ved automatisk å analysere det kundene er interessert i, kan du gi dem tilpasset informasjon. Hensikt fra din sider er å fange opp, kvalifisere og pleie leads automatisk over tid. Dette pågår så helt frem til det stadiet hvor du kan ta kontakt med kunden personlig, 1:1.

prosess inbound

Er inbound marketing enkelt?

Både ja og nei. Systemene vi bruker er enkle å ta i bruk, men inbound marketing stiller strengere krav enn noensinne til en tydelig merkevare. Man må vite hva kundene er på jakt etter, samt hvordan du tilfredsstiller akkurat dette behovet.

Les også: Nyhetsbrev: En effektiv klassiker! 

Før en starter med inbound marketing, må det lages en kommunikasjonsstrategi. I denne må blant annet det etterlatte inntrykket beskrives. Still deg selv dette spørsmålet: Hva ønsker du at dine kunder skal tenke eller gjøre etter de har blitt eksponert for kommunikasjonen din?.

nyhetsbrev

Samtidig som en kommunikasjonsstrategi utarbeides, må det produseres godt og relevant innhold. Denne jobben er mer omfattende enn mange tror på forhånd. Skal du imidlertid sikre at innholdet ikke bare klarer å holde på kunden, men også å drive kunden fremover i å ønske mer informasjon, må innholdet være tilpasset kundens behov og deres interesser.

Les også: Vi hjelper deg med digital markedsføring 

Hva kreves av inbound marketing?

  • God innsikt i målgruppen
  • En tydelig kommunikasjonsstrategi
  • En innholdsstrategi som beskriver de ulike målgruppenes kundereiser
  • Tydelig ansvarsfordeling mellom salg- og markedsavdelingen
  • En detaljert plan for oppfølging
  • Måling og analysering

Det er dessverre ingen snarvei til suksess. Det er fortsatt avgjørende å være tydelig på hva som skal kommuniseres, hvem du ønsker å tiltrekke og hva hvilke etterlatte inntrykk de skal sitte igjen med.

Vil du vite mer? Vi tar gjerne et uforpliktende møte og viser deg hvordan dere kan komme i gang med inbound marketing: