Hvor stor verdi har et besøk på nettstedet ditt?

De digitale kanalene er i konstant endring, og det er krevende å holde seg oppdatert. Hvis du skal oppnå synergier må du kjenne både de positive og negative sidene ved hver kanal.

sparebøsser

Effektiv markedsføring er avhengig av fullverdig målgruppeinnsikt. Derfor må man kombinere intervjudata med trafikkdata fra eksempelvis Google Analytics, for å se det fulle bildet.

Klikk her for å se alt som inngår i vår digitale markedsanalyse 

Formålet med digital markedsføring

For mange er økt trafikk til eget nettsted målet man jobber mot. Nettstedet er en såkalt pull-kanal, der målgruppen din selv må oppsøke deg. De kan eksempelvis klikke på et banner, eller skrive inn url-adressen direkte. Dette skiller seg fra push-kanaler som TV-reklamer og print-annonser, der innholdet heller dyttes mot forbrukeren uoppfordret.

Med pull-kanaler har man fordel i at de besøkende har vist en aktiv interesse. Du har med andre ord klart å gi vedkommende en grunn til å oppsøke deg. Du har skapt et nettsted folk ønsker å besøke, fordi du har identifisert målgruppen din og deres behov.

Les også: Vil du ha en gratis analyse av nettsiden din?

Kan jeg måle hvor mye kunden min er verdt?

Det er fullt mulig å måle verdien av et besøk på nettstedet ditt. Du kan måle ROI (Return on Investment), altså hva du får igjen for pengene dine. Avkastningen måles i besøkende som utfører en ønsket handling, en såkalt konvertering. En slik handling kan eksempelvis være et kjøp eller en bestilling.

Det bør aldri settes opp en digital markedsføringskampanje uten at minst én slik ønsket handling er definert.

Les også: Hva er CRO - konverteringsoptimalisering? 

Når dette er definert er neste steg å måle hvilke tiltak som faktisk oppnår målsetningen. Med målet tydelig definert blir det mulig å se den reelle effekten av ulike tiltak. For eksempel har det begrenset nytte å doble trafikken, hvis det ikke fører til flere salg.

Måling av kundens verdi gjennom livsløpet

ROI måler effekten av én digital markedsføringskampanje. Skal man derimot måle totalverdien noen har for deg gjennom hele livsløpet som kunde, må vi benytte CLV-modellen. CLV står for Customer Lifetime Value.

Modellen regner ikke bare ut verdien av en kunde gjennom livsløpet, men også verdien en fornøyd kunde gir i form av positiv omtale av din merkevare. Dette gir et mer langsiktig perspektiv på kundens totalverdi.

Dette er vår ekspertise. Ta kontakt for en verdifull prat