God digital markedsføring handler om helheten

Hvis du tenker helhetlig med din digitale markedsføring, vil du få økt effekt i alle kanaler.

Begrepet digital markedsføring dekker en rekke kanaler, som annonsering i sosiale medier, annonsering med bannere og Google-annonser. Det er lett å havne i tankegangen om at én spesifikk kanal gir mest konverteringer, og derfor legge alt kruttet der. Spør du oss er dette en korttenkt strategi.

Digitale kanaler spiller hverandre gode

Spør en hvilken som helst trener. Et av de sentrale prinsippene innen lagsport er å spille sammen som et lag, og gjøre hverandre gode. Det er ikke bare personen som scorer mål som har gjort en god jobb, men også spilleren som ga den målgivende pasningen, og hele resten av laget som var med på å bygge opp angrepet.

Les også: Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)?  

Denne tankegangen kan vi overføre til digital markedsføring. De ulike kanalene er et lag. De kan få til mye enkeltvis, men det er først når de spiller hverandre gode man virkelig ser effekten.

Gjennom analyser kan man se nærmere på hvordan kanalene jobber sammen og gir såkalte assisterte konverteringer. At en kanal krediteres med en assistert konvertering betyr kanalen har vært en del av kundereisen, men ikke fått æren for selve konverteringen. Et klassisk eksempel er når en person blir eksponert for en merkevare via for eksempel Facebook, og senere bruker Google for å finne igjen produktet og kjøpe det.

Da vil Google-søk få æren for konverteringen, siden dette var det siste leddet, men kjøpet ville aldri funnet sted hvis personen aldri hadde sett Facebook-annonsen. 

Trenger du hjelp til å løfte dine digitale kanaler? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!

Du må regne med endringer underveis i markedsføringen

Det er viktig å sette tydelige mål for hva man ønsker å oppnå med den digitale markedsføringen, og deretter lage en god mediemix. Hvilke kanaler vil hjelpe meg med å oppnå målene mine, og hvordan kan kanalene hjelpe hverandre? 

Det er også viktig å vite at man nesten aldri matcher fasiten på første forsøk. Mediemixen som lages i startfasen er sjelden perfekt, og det er derfor utrolig viktig å overvåke, samt analysere underveis. På denne måten kan man ta de riktige valgene og fordele budsjettet på best mulig måte.

Les også: Har du innsikt i din digitale konkurransesituasjon? 

Alles kundereise er forskjellig

Vi har sett det gang på gang. Når man optimaliserer og fordeler budsjettet over flere kanaler, oppnår man bedre effekt enn hvis man kun fokuserer én eller to plasseringer. Det er ikke så rart, for kundereisen til én kunde kan være helt annerledes enn kundereisen til en annen. Derfor er det viktig å ha en tilstedeværelse overalt hvor dine kunder befinner seg.

Ved å tenke helhetlig og langsiktig kan du tydeliggjøre hvilke kanaler som skal «ta vare» på brukeren i de ulike delene av kjøpstrakten. På denne måten vil du få flere konverteringer totalt sett, samtidig som du styrker merkevaren din.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker hjelp til digital markedsføring. Benytt skjemaet nedenfor.