17 begrep fra den digitale hverdagen

Her er en liten ordliste som forklarer hva 17 vanlige forkortelser og utrykk betyr på godt norsk.

kvinne med ipad

Blir du svett når konsulentene dine strør om seg med faguttrykk som CTR, CPC, programmatic og assisterte konverteringer?

Vi har samlet noen av de vanligste begrepene i en liten ordbok. Først, noen forkortelser som ofte brukes av de som styrer annonsekontoene dine:

1) CTR

Betydning: Click-through-rate. I Norge kaller vi det klikkrate eller klikkprosent.

Klikkrate forteller oss andelen av personer man har nådd som faktisk har klikket. Det kan være i nyhetsbrev eller i annonser.

Hvis 20 000 annonsevisninger gir deg 50 klikk, blir klikkprosenten (50/20 000)*100 = 0.25%.

2) CTA

Betydning: Call to Action. Kort forklart er det en oppfordring til handling

Begrepet brukes for å beskrive et element som skal få brukeren til å utføre en ønsket handling. Det kan være gjennom en knapp, grafikk eller tekst. For eksempel gjennom en knapp der det står ”Last ned program” eller ”Se tilbudene”.

3) CPC og CPM

Betydning: Cost per click og cost per thousand impressions. Her i Norge sier vi ”kostnad per klikk” eller ”kostnad per tusen visninger”.

Disse korte begrepene kjennetegner to vanlige betalingsmodeller hos mediene. Du kan for eksempel bruke en CPC-modell i søkemotorannonsene i Google Adwords, der du kun betaler når noen klikker på annonsen din.

Kjøper du displayannonsene dine direkte fra for eksempel VG, er det imidlertid vanligere med en CPM-modell, hvor du betaler en fast pris per tusen annonsevisninger.

Les også: Slipp innholdet fri

mobil med analytics

Du kan nok også ha hørt de disse begrepene:

4) Trackingpixel

Betydning: Sporingspiksel.

En HTML-kode som legges på ditt nettsted og sender data tilbake til avsenderen. Trackingpikselen til for eksempel Facebook kan brukes både til å bygge lister over de som har besøkt nettsiden din, eller til å måle hvor mange som har utført en handling i nettbutikken.

5) Conversion

Betydning: Konvertering eller målfullføring.

Brukes som betegnelse på når noen gjennomfører en ønsket handling på nettsiden din. Det kan for eksempel være et kjøp eller påmelding til nyhetsbrev, samt et fullført webskjema.

6) Programmatic og RTB

Betydning: Programmatisk eller datastyrte kjøp.

Datastyrte annonsekjøp gir deg ofte enda mer effektiv og bedre målrettet annonsering. Det er fordi du kan kjøpe annonseplasseringer over nesten hele Norge via ett system. Gjennom en avansert plattform finner systemene rett publikum og plassering for deg, slik at du får mer ut av annonsekronene dine.

Dette foregår via RTB – altså Real Time Bidding. Det betyr annonsekjøp i sanntid, hvor du byr mot andre annonsører for å eksponere brukeren for akkurat din annonse.

Les også: Hva er søkemotoroptimalisering? 

7) Targeting

Betydning: Målretting.

Kriteriene du bruker for å velge hvem som skal se annonsen din. Her er det mange å velge mellom, men noen vanlige er geografi, interesser og demografi.

8) Remarketing

Betydning: Vi har ikke et godt ord for dette på norsk, men noen kaller det gjentakelsesmarkedsføring.

Dette er en type målretting, som lar deg eksponere annonsene dine til mennesker som for eksempel har besøkt nettsiden din før.

Ved hjelp av en sporingspiksel samler du inn alle som besøker nettsiden din i en egen liste. Denne listen kan du bruke til å målrette annonser, med et eget budskap for de som allerede har besøkt nettsiden din.

For å bli synlig på Google er det viktig å tilpasse siden din til Googles algoritmer. Dette fagområdet kalles gjerne søkemotoroptimalisering. Her er noen vanlige utrykk du vil høre fra SEO-eksperten din:

9) Metatittel og metabeskrivelser

Metatitler- og -beskrivelser vises i avsnittet under overskriften i søkeresultatet, og er ment som en oppsummering av hva siden handler om. Disse må du selv legge inn på hver enkelt underside. Gjør du ikke det, velger Google en tilfeldig tekst fra siden.

Tenk godt gjennom hva du skal skrive, siden anbefalt lengde for alle søkemotorer er på maks 156 tegn.

10) Indeksering

Slik som indeksen i en bok, inkluderer Google-indeksen informasjon om ord og hvor de befinner seg. Når du gjør et søk på Google slår algoritmen opp søkeordene dine i indeksen, for så å finne de mest passende sidene.

Les også: Google endrer sin algoritme flere ganger om dagen

11) Hovedoverskrifter: H1-H6

Overskriftene på en nettside bør i kildekoden defineres som H1, H2 og H3, og så videre. Hovedoverskriften skal alltid kodes med H1, og deretter bør alle underoverskrifter rangeres etter relevans – H2, H3, H4. På denne måten skjønner søkemotoren hva nettsiden din handler om.

Det kan minne om prosessen når du skal publisere en bok. Du starter aldri med å presentere kapittel 2 før kapittel 1. Legg inn hovedoverskriftene i riktig rekkefølge, slik at søkeordene dine blir plassert på de mest utslagsgivende stedene.

12) Internlenking

Internlenking er lenking mellom forskjellige artikler eller undersider på nettstedet ditt. Ved å lenke mellom innhold på siden, viser man Google at man har mye informasjon om emnet, samtidig som man styrer besøkende fra en side til en annen.

Ved å internlenke blir blant annet nettsiden enklere å indeksere, for ikke å nevne at det går raskere. Samtidig blir siden mer brukervennlig.

Det fungerer også som en slags CTA for å holde leseren lenger på siden.

13) Søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse viser de mest populære søkefrasene innenfor et gitt tema. Denne innsikten er verdifull når man skal utforme budskap til både undersider, artikkelstoff og annonser.

I LudensGruppen utformer vi trendanalyser, som vi bruker til å se interessen for de ulike temaene vi skal skrive om og når de peaker.

Vil du ha en gratis og uforpliktende analyse av nettsiden din? Ta kontakt med oss her.

maskin med statistikk

Til slutt har vi samlet noen viktige ord og utrykk fra han eller hun som har ansvar for å analysere trafikken til nettsiden din. Det mest brukte verktøyet for dette er Google Analytics.

14) Sessions og page views

Betydning: Økter og sidevisninger.

En økt er kort forklart et besøk på din nettside. En økt kan inneholde mange sidevisninger, ettersom de besøkende gjerne klikker på flere undersider.

15) Source

Betydning: Kanal.

Google Analytics grupperer trafikken til nettsiden automatisk innunder noen faste knagger. Disse kalles trafikkilder. Det kan være direktetrafikk, betalt søketrafikk, organisk søketrafikk, henvisningstrafikk, trafikk fra sosiale medier og annen type trafikk.

16) Bouncerate

Betydning: Fluktfrekvens.

Beskriver andelen enkeltsideøkter på nettstedet ditt. Sagt på en annen måte: Prosentandelen som ikke klikket seg videre fra den første siden de ser. Høy fluktfrekvens på forsiden er som regel et faresignal, men høy fluktfrekvens for spesifikke undersider om et bestemt tema trenger ikke være negativt.

Her er det imidlertid viktig å ikke se på fluktfrekvensen isolert. Det er ikke alltid så enkelt som at høy fluktfrekvens er negativt. Hvis du for eksempel har laget en egen artikkel om hvordan man snitter en hortensia, er det en fordel at leseren raskt har funnet løsningen på problemet og dermed lukker siden raskt.

Nettopp derfor bør det gjøres en manuell bedømming av den spesifikke undersiden, og se på hva misjonen med undersidene er.

17) Assisted conversions

Betydning: Assisterte konverteringer.

En kanal som var delaktig i å fremskaffe en konvertering. Sagt på et annen måte: De kanalene som ikke blir oppgitt som den siste kilden før en konvertering, men som har vært med å påvirke underveis.

Det kan for eksempel være at en bruker har blitt eksponert for en artikkel om stell av hortensiaer, og deretter velger å bestille en bukett. Det er altså alle kanaler som ikke blir direkte attribuert som salgsutløser.

Nå har du fått ordboka, men vi kan fremdeles hjelpe deg med andre tjenester. Ta kontakt for å vite mer om hvordan du kan forbedre din digitale markedsføring.