Vekst i nyhetsbrev midt i en pandemi!

Da Covid-19 rammet Norge valgte mange bedrifter å ta et skritt tilbake. Det meste av markedsføring og andre aktiviteter ble over natten satt på vent. Elon Norge valgte en annen retning, og så seg aldri tilbake.

mocup nyhestbrev

LudensGruppen har jobbet tett med Elon Norge (tidligere Euronics) i mange år. Blant annet produserer vi kundeavisene deres, og vi hjelper dem med markedsføring i digitale kanaler som sosiale medier, programmatic og nyhetsbrev.  

Opptrapping i stedet for nedtrapping

Sammen besluttet vi at pandemien ikke skulle sette en brems på 2020, hverken i markedsføringen eller de omfattende planene om åpning av en rekke nye butikker.

Trykket i markedsføringen ble opprettholdt, samtidig som spennende fordeler ble innført i Elons kundeklubb. Alle medlemmer fikk gratis hjemkjøring av hvitevarer og store TV-er. Alle fikk også være med i et månedlig medlemslotteri der premien var et gavekort på 2000 kroner.

Disse fordelene gjelder fremdeles, og Elon satser fortsatt like friskt. I 2020 har det allerede blitt åpnet en rekke nye butikker, og flere er på vei. Nettbutikken har dessuten fått oppdatert design og utvidet sortiment.

«Vi har opplevd en meget bra vekst i Q2 og Q3, hvor vi organisk er opp 12 prosent. Siden nordmenn ikke har kunnet reise i like stor grad som tidligere, er det flere som har oppgradert «elektronikkparken» hjemme. Vi skal også åpne hele 12 nye butikker i høst, noe som er ganske unikt under Corona-tiden.» Madeleine Skallebakke Unnfoss, Markedssjef I Elon Norge

Grønne tall på tross av Covid-19

Elon Norge og LudensGruppen har jobbet systematisk og langsiktig med e-postmarkedsføring over lang tid. Kundeklubbmedlemmer mottar ukentlige nyhetsbrev, som inneholder en miks av salgrettet stoff, tips og råd-artikler (innholdsmarkedsføring har vært en vinner under pandemien) og konkurranser. Det benyttes også animerte bilder for å livne opp innholdet.

«Ludens har bidratt veldig positivt til å tilpasse markedsføringen til Covid-19-situasjonen. De snudde seg raskt rundt, og endret blant annet innholdsmarkedsføringen vår.» Madeleine Skallebakke Unnfoss, Markedssjef i Elon Norge

Elon-giflotteri nyhetsbrev elonelon gif

Frekvens og innhold ble holdt ved like på tross av covid-19, og en allerede positiv utvikling fikk en ekstra oppsving. Statistikken for andre og tredje kvartal 2020 sett opp mot 2019 taler for seg selv:

  • Åpningsrate nyhetsbrev: +18%
  • Klikkrate i nyhetsbrev: +24%
  • Klikkrate blant de som har åpnet nyhetsbrev (CTOR): +3,8%
  • Rekruttering i kundeklubb: +126,2%

Tall for Elon Q2-Q3

Økt trafikk og økt salg fra nyhetsbrev

Det er som regel samsvar mellom økt trafikk og økt salg, og dette gjelder også under en pandemi. Ved å holde seg unna bremsen har pilene pekt oppover for Elon Norge under Covid-19, spesielt når det gjelder nyhetsbrev. 

Q2-3 2020 vs. 2019

  • Totaløkning i trafikk til Elons Tips og Råd-område: +90%
  • Økt trafikk til Tips og Råd-fra nyhetsbrev: +742%
  • Totaløkning i inntekt på elon.no: +104%
  • Økning i salg på elon.no knyttet til nyhetsbrev: +482%

Vil du også ha hjelp til e-postmarkedsføring? Benytt skjemaet under for å kontakte oss.